4 listopada, 2021

Implanty zębów, jak to wygląda

Utrata zębów z jakiejkolwiek przyczyny (uraz, choroba zębów niewyleczona na czas) jest zawsze poważnym problemem. Nawet, jeśli usunie się tylko jeden ząb, ucierpi nie tylko estetyka uzębienia, ale możliwe są znacznie bardziej negatywne konsekwencje: zaburzenie procesów prawidłowego żucia pokarmu, zanik kości szczęki, zniekształcenie naturalnych rysów twarzy, zaburzenia dykcji. Dlatego należy pomyśleć o odbudowie utraconego zęba. Szczególnie ważne jest, aby w odpowiednim czasie zająć się odbudową utraconych zębów w górnej szczęce, które zwykle są dość wyraźnie widoczne podczas uśmiechu i rozmowy.

Implanty zębów, jak to wygląda w przypadku górnej szczęki

Przed implantacją zębów górnych implantolog dokonuje oceny stanu tkanki kostnej szczęki. Faktem jest, że w okolicy górnej szczęki tkanka kostna jest początkowo luźniejsza i cieńsza niż na dolnej. Jeśli dana osoba straciła ząb w rzędzie górnej szczęki, kość w jej miejscu szybko zanika, to znaczy traci zarówno wysokość, gęstość, jak i objętość. Dlatego przy przeprowadzaniu implantacji zębów górnych kluczowy będzie prawidłowy dobór implantów. Jeśli dobór implantów nie rozwiąże problemu złego stanu tkanki kostnej, może być konieczny dodatkowy zabieg w celu augmentacji kości do wymaganej objętości i wysokości.

Zasady bezpiecznego wszczepiania implantów w górnej szczęce

Podczas zabiegu implantolog zachowuje maksymalną staranność i dokładność w wykonywaniu wszystkich czynności, ponieważ zęby górnej szczęki znajdują się obok zatok szczękowych. Najmniejszy błąd może doprowadzić do uszkodzenia dna zatok szczękowych i powikłań. Z tego samego powodu przy wszczepianiu zębów górnych koniecznie przeprowadza się najbardziej szczegółowe pomiary diagnostyczne, które pozwalają ocenić stan nie tylko zębów, tkanek jamy ustnej i szczęki, ale także zatok nosowych. Ważne jest, aby wykluczyć w nich obecność procesów zapalnych.

Kolejną cechą implantacji w szczęce górnej jest uzyskanie jak najwyższej estetyki końcowego efektu. Estetyka jest szczególnie ważna, jeśli celem implantacji jest odbudowa zębów przednich, które są wyraźnie widoczne podczas uśmiechu i rozmowy. Jednocześnie konieczne jest uzyskanie nie tylko estetycznego i naturalnego wyglądu samej korony osadzonej na implancie. Pięknie i naturalnie powinny wyglądać również dziąsła w okolicy implantacji. Jeżeli przeprowadzana jest implantacja górnych zębów żujących, to ważne jest, aby uzyskać jak najtrwalsze zamocowanie samego implantu, a także protezy, która zostanie na nim zamontowana. Rezultatem implantacji górnej szczęki powinno być całkowite przywrócenie zdolności żucia, wyeliminowanie ryzyka zaniku kości, prawidłowe rozłożenie obciążenia zębów podczas jedzenia i oczywiście naturalny wygląd protezy zainstalowanej na implancie.

Techniki implantacji górnej szczęki stosowane w odbudowie zębów przednich

W przypadku braku jednego, dwóch lub trzech zębów przednich w górnej szczęce, najlepszym rozwiązaniem może być klasyczna dwuetapowa implantacja.

Klasyczna implantacja dwuetapowa

Klasyczna implantacja zębów górnej szczęki dzieli się na kilka kolejnych etapów:

• Diagnostyka, dobór implantów, a także (w razie potrzeby) – zabieg przeszczepów kostnych
  • Wszczepienie implantów zębowych oraz zainstalowanie narzędzia do kształtowania dziąseł tzn. łącznika, który pozwoli na uzyskanie pięknego konturu błony śluzowej w okolicy implantacji
  • Montaż koron na wszczepionym implancie. Korony na implantach można wykonać z najnowocześniejszych materiałów. W przypadku implantacji zębów przednich górnych za najlepszą opcję uważa się korony wykonane z porcelany, trwałego, niezawodnego materiału, którego odcień można łatwo dopasować do koloru naturalnych zębów.

Implantacja górnych zębów do żucia

Zęby do żucia to te, które są narażone na maksymalne obciążenie podczas żucia pokarmów, a także biorą czynny udział w tym procesie. Zęby znajdują się w rzędach zarówno górnej, jak i dolnej szczęki, jednak zęby znajdujące się na górze są bardziej narażone na zniszczenie. Jeśli dana osoba straciła górny ząb do żucia, można go również przywrócić przez implantację. Ale implantacja górnych zębów zwykle wiąże się z pewnymi trudnościami. Jeśli pacjent już dawno stracił ząb, nie przeprowadzono jego odbudowy, tkanka kostna mogła mieć czas na zanik. Aby uniknąć osteoplastyki i jak najszybciej odbudować górne zęby żujące, współcześni implantolodzy uciekają się do natychmiastowej implantacji górnej szczęki z natychmiastowym obciążeniem.

Implantacja natychmiastowego obciążenia polega na umieszczeniu tymczasowej protezy na implancie bezpośrednio po wszczepieniu. Zalety takiego podejścia: pacjent nie chodzi z defektem w jamie ustnej, może jeść bez ograniczeń, całkowicie wyeliminowane jest ryzyko zaniku kości.

Zabieg jednoetapowy jest coraz częściej stosowany w stomatologii do implantacji górnych zębów, ponieważ pozwala uzyskać następujące korzyści:

• Bez zabiegu podnoszenia zatok. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu kilku różnych modeli implantów – klasycznych i wydłużonych podczas wszczepiania górnych zębów żujących.
  • Implant wydłużony służy do mocowania pod kątem, dzięki czemu uzyskuje się najtrwalsze przyleganie sztucznego korzenia do tkanki kostnej.Takie implanty trzymają się mocno nawet przy silnym zaniku kości szczęki.
  • Bez wstępnej ekstrakcji zdrowych zębów. Protezę można bezpiecznie zamocować na dwóch wszczepionych implantach.

Dodatkowym plusem natychmiastowego obciążenia implantu jest to, że proces regeneracji kości będzie szybszy. Od stałego obciążenia zacznie rosnąć i szczelnie pokryje wszczepiony implant, zapewniając jego szybkie zespolenie z kością.