21 grudnia, 2021

Dentysta - jak często?

Zdrowie zębów i jamy ustnej zależy nie tylko od umiejętności mycia zębów. Sama ta umiejętność nie wystarcza. Współczesna dieta praktycznie uniemożliwia samodzielne i odpowiednie utrzymanie higieny jamy ustnej. Bez względu na to, jakie szczoteczki, pasty, płukanki się stosuje, nikt nie poradzi sobie bez pomocy dentysty, chociażby po to, aby usunąć całą nagromadzoną płytkę nazębną. Zdrowej osobie zaleca się chodzenie do dentysty dwa razy w roku, ale istnieją kategorie osób, które potrzebują dwa razy więcej wizyt.

Kiedy potrzebny jest dentysta – jak często zgłaszać się na kontrolę uzębienia?

Palacze, osoby z przewlekłą chorobą dziąseł, które mają więcej niż trzy lub cztery wypełnienia, mają korony lub braki zębowe, powinny zgłaszać się do dentysty na profesjonalną higienę i kontrolę cztery razy w roku. Osoby powyżej 45 roku życia co trzy miesiące, aby dożyć 60 lub 70 lat z zębami. Szczególnie podatne na próchnicę są trzonowce zaraz po wyrżnięciu, dlatego regularne wizyty u dentysty wskazane są dla dzieci w wieku od 6 do 8 lat. W okresie dojrzewania zęby stają się mniej podatne na uszkodzenia, aż do trzeciego dziesięciolecia, kiedy zaczynają pojawiać się ósemki tzw. zęby mądrości.

Im gorsze zęby, tym częściej trzeba odwiedzać dentystę

Ten wzór działa na każdego. Istnieją kategorie osób, u których w ciągu zaledwie miesiąca lub dwóch mogą zrobić się świeże ubytki w zębie. Dlatego trzeba pobiec do dentysty przy najmniejszym dyskomforcie podczas żucia.

Częstsza wizyta u dentysty może być konieczna w następujących przypadkach:

• Osłabienie organizmu, niedobór witamin, anemia.
  • Ekstremalna utrata wagi.
  • Ciąża.

Wymienione czynniki mogą prowadzić do rozwoju próchnicy, przede wszystkim z powodu wypłukiwania wapnia z organizmu. Co się dzieje podczas rutynowej kontroli? Z reguły wizyta nie zajmuje dużo czasu: dentysta kontroluje stan jamy ustnej, jeżeli widzi taką potrzebę zleca dodatkowe badania, np. prześwietlenie, a także może zasugerować profesjonalne czyszczenie zębów.

Profilaktyka i estetyka uzębienia

Dziś współczesna stomatologia poczyniła wielkie postępy, ale mimo to stosunkowo niewielka część populacji udaje się na wizyty profilaktyczne i badania. Najczęstszym powodem umawiania się na wizytę do dentysty jest dyskomfort w jamie ustnej, utrata plomb, krwawienie dziąseł lub ciągły ból zęba. Wielu ludzi uważa również, że jeśli zęby nie bolą, wizyta u specjalisty to strata czasu i pieniędzy. W rzeczywistości nawyk chodzenia do dentysty w ostatniej chwili może znacznie skomplikować proces leczenia, wydłużyć nie tylko czas jego trwania, ale i koszt, a czasem doprowadzić do utraty zębów. Ponadto stan zębów wpływa na zdrowie całego organizmu i może prowadzić do pogorszenia ogólnego samopoczucia.

Duża część schorzeń jamy ustnej przybiera postać przewlekłą, co często jest niezauważalne. Można nawet nie zdawać sobie sprawy z pojawienia się próchnicy lub zapalenia przyzębia, a tylko szybkie badanie ujawni chorobę na najwcześniejszym etapie. Nawet jeśli ktoś ma mocne zęby i zdrowe dziąsła, warto co pół roku odwiedzać dentystę w celu oczyszczenia i wypolerowania zębów. Jeśli wizyty kontrolne odbywają się rzadko szkliwo zaczyna żółknąć i nabiera niezdrowego odcienia. Zdarzają się przypadki, gdy w celach estetycznych dentysta proponuje pacjentowi koronę ceramiczną bez metalu, ponieważ ząb czernieje, chociaż się nie rozpada. Częściej trzeba umawiać się na kontrolę, jeśli wcześniej wykonano implantację zębów. Powodem odwiedzenia dentysty są również ruchome protezy i aparaty ortodontyczne, ponieważ ryzyko dla zębów i dziąseł jest nieco wyższe.

Nagła pomoc dentystyczna

Oprócz regularnych badań kontrolnych można również potrzebować pomocy dentystycznej w nagłych wypadkach. Należy się skonsultować z dentystą przy nagłym pojawienia się bólu zębów, dziąseł i szczęki lub objawów takich jak, na przykład zwiększona wrażliwość zębów, ból podczas żucia pokarmu, obrzęk twarzy itp. Jeśli występują choroby ogólnoustrojowe, warto porozmawiać z dentystą o tym, jak mogą one wpływać na zęby i dziąsła.

Praca dentysty obejmuje kilka ważnych funkcji. Oprócz leczenia chorób i profilaktyki wykonują inną bardzo ważną pracę – edukację ludności. Choć może to zabrzmieć zaskakująco, przytłaczająca większość populacji nie wie nawet, jak prawidłowo myć zęby. W efekcie mamy do czynienia z faktem, że niewłaściwie wykonywana higiena jamy ustnej prowadzi do rozwoju wielu problemów stomatologicznych. Odwiedzając dentystę można nabyć niezbędne umiejętności w zakresie pielęgnacji jamy ustnej, specjalista podpowie, jak właściwie i skutecznie dbać o zęby, przy niewielkim nakładzie czasu i wysiłku.

Obecnie gabinet dentystyczny wyposażony jest w zaawansowany technologicznie sprzęt, który pozwala szybko i dokładnie określić stan zębów, obecność choroby. Oznacza to, że proces leczenia można rozpocząć natychmiast. Nowoczesne urządzenia do badań rentgenowskich i komputerowych gwarantują trafność diagnozy. Bogate doświadczenie wykwalifikowanych specjalistów pomoże w jak najkrótszym czasie doprowadzić zęby do idealnego stanu. Nie należy zwlekać z wizytą u dentysty a uśmiech stanie się obiektem zazdrości i podziwu.