21 grudnia, 2021

Jak dentysta wyrywa zęba?

Głównym celem pracy dentysty jest zachowanie zdrowia zębów swoich pacjentów. Zdarza się, że ząb musi zostać wyrwany, ponieważ jest uszkodzony lub rozprzestrzeniły się zmiany próchnicze, obejmujące także korzeń. Wskazaniem do ekstrakcji jest próchnica znajdująca się poniżej poziomu dziąseł. Nie da się uratować takiego zęba. Innym powodem wyrywania zęba jest jego nieprawidłowe rośniecie, dotyczy to przede wszystkim ósemek.

Jak dentysta wyrywa zęba?

Przebieg procedury wyrywania zęba jest uzależniony od miejsca jego położenia oraz rodzaju korzenia. Na przykład ząb przedni z jednym prostym korzeniem jest łatwiejszy do usunięcia niż ząb trzonowy z wieloma korzeniami. Jest to jeszcze trudniejsze, gdy trzonowy ząb mądrości (ósemka) jest otoczony tkanką dziąsła i kością. Często ząb mądrości jest zablokowany przed pełnym wyrzynaniem się innymi zębami na ścieżce wzrostu.

Nie należy jednak obawiać się wyrywania zęba wykonywanego przez doświadczonego chirurga. Ząb nie jest sztywno zakotwiczony w otaczającej kości, ale jest połączony siecią włókien tworzących więzadło ozębnej. Za pomocą narzędzia chirurgicznego (kleszczyki) te włókna tkanki łącznej są przemieszczane, uwalniając ząb.

Etapy wyrywania zęba

• Pierwszym etapem jest badanie rentgenowskie, które oceni położenie korzeni zęba, stan otaczającej kości oraz pozwoli dentyście przewidzieć możliwe powikłania.
  • Następnie dentysta zapoznaje się z historią choroby, dobiera znieczulenie, upewnia się, że pacjent jest zdrowy i może poddać się zabiegowi.
  • Ząb usuwany jest w znieczuleniu (środki anestezjologiczne) które zabezpiecza zęby, otaczającą kość i tkankę dziąseł. Jeśli dentysta uzna, że to nie wystarczy, wdroży dodatkowe środki, w tym wdychany podtlenek azotu (sedacja). Kiedy chirurg dentysta usuwa ząb, uważa, aby nie uszkodzić otaczającej kości.

Narzędzia wykorzystywane przy wyrywaniu zęba

Wyrywania zęba jest wykonywane przy użyciu elewatorów lub też kleszczyków, za pomocą których dentysta obraca ząb wykonując ruchy do przodu i do tyłu. Wskutek takich działań dochodzi do uszkodzenia wiązadła ozębnego, natomiast kość zębodołowa jest poszerzona. Ząb jest już na tyle uwolniony, że dentysta może go swobodnie wyjąć z dziąsła. Specjalista dentystyczny dysponuje wieloma narzędziami, które posiadają różne rozmiary oraz kształty. Dzięki temu może wybrać kleszczyki odpowiednie do danego uzębienia.

Zdarza się, że wyrywany ząb posiada kilka korzeni i dentysta musi podzielić je na części wykorzystując do tego celu specjalnego wiertło. Następnie każdy element jest oddzielnie usuwany. Czasami zgłaszają się pacjenci, którzy mają tylko sam korzenia zęba bez ścianek. Chirurg dentysta musi wykonać nacięcie dziąsła oraz okostnej i go usunąć. Ta sama technika jest stosowana do złamań wierzchołka korzenia. Natychmiast po ekstrakcji specjalista przykrywa otwór sterylną gazą, lekko dociskaną i trzeba ją przytrzymywać przez 10-20 minut, aby zatrzymać krwawienie. Jeżeli jest taka potrzeba krawędzie rany są zaszywane, czasami umieszczana jest rurka drenażowa, aby odprowadzić ropę.

Przyczyny wyrywania zęba

• Ząb jest pęknięty, uszkodzony lub uszkodzony u korzenia. Dentysta ratuje ząb w następujący sposób: leczy kanał korzeniowy, zakłada koronę. Ale czasami to nie wystarczy, aby ząb pełnił funkcję żucia i wyglądał estetycznie, dlatego dentysta wyrywa ząb, montuje trwały i realistycznie wyglądający implant zębowy.
  • Leczenie ortodontyczne. Zęby są usuwane, gdy jest ich zbyt dużo jak na wielkość łuków zębowych, taka sytuacja nazywa się stłoczeniem. Po usunięciu jednego lub więcej zębów zostaje zwolniona wystarczająca ilość miejsca, aby pozostałe zęby mogły prawidłowo rosnąć. Zęby najczęściej usuwane z powodów ortodontycznych to pierwsze przedtrzonowce, które znajdują się przy kłach górnych.
  • Nieprawidłowo rosnąca ósemka jest usuwana, aby zapobiec uszkodzeniu sąsiednich zdrowych zębów, kości, tkanki dziąseł, nerwów i naczyń krwionośnych. Jeśli ząb mądrości staje się krzywy, lepiej go wyrwać, nim korzenie zostaną w pełni uformowane.
  • Zęby mleczne czasami nie wypadają i uniemożliwiają normalne wyrzynanie się zębów stałych pod nimi. W takim przypadku usunięcie zęba mlecznego uniemożliwi leczenie ortodontyczne w przyszłości.

Pilne wyrywanie zęba

Wskazaniem do pilnego wyrywanie zęba jest ostry stan ropny lub odczuwanie bólu przy mechanicznym uszkodzeniu zęba. Zdarzają się takie przypadki, gdy dentysta może zalecić usunięcie zęba, ponieważ istnieje ryzyko pojawienia się dużego problemu.

Wskazania do pilnego wyrywania zęba:

• Ryzyko głębszego przedostania się infekcji, która może doprowadzić do martwicy kości.
  • Występują oznaki ropnia lub takich stanów patologicznych jak ropne zapalenie zatok.
  • Pojawił się guzek wyrostka zębodołowego i dentysta musi usunąć go łącznie z zębem.
  • Złamanie szczęki.

W takich przypadkach próby ratowania zęba mogą zagrażać życiu pacjenta. Ponieważ wszystkie etapy operacji wykonywane są w znieczuleniu, pacjent nie odczuwa bólu. Dwie godziny po ustąpieniu działania środka znieczulającego może pojawić się niewielki ból. Dzieje się tak, ponieważ wyrywanie zęba uszkadza dziąsła, naczynia krwionośne i nerwy. Lekka bolesność ustępuje samoistnie w ciągu tygodnia, a przy silnych dolegliwościach przepisywane są leki przeciwbólowe.