21 grudnia, 2021

Chirurgiczne usuwanie ósemek - jak wygląda?

Konieczność usunięcia ósemek, czyli zębów mądrości pojawia się wraz z ich nieprawidłowym rozwojem, opóźnionym wyrzynaniem i stłoczeniem uzębienia. Jeśli taki trzonowiec nie zostanie usunięty na czas, może wywołać wiele problemów: zatrzymanie wzrostu sąsiednich zębów, zapalenie dziąseł, ból szczęki i rozwój torbieli pęcherzykowych.

Wskazania do usunięcia ósemek:

• Brak miejsca na wyrżnięcie – cechy anatomiczne.
  • Leczenie ortodontyczne.
  • Stłoczenie – odchylenie, przesunięta pozycja.
  • Patologia – obecność zatrzymanych i nadliczbowych zębów trzonowych.
  • Operacyjna rekonstrukcja szkieletu twarzy.
  • Stan zapalny, uszkodzenie tkanki śluzowej.

Przed chirurgicznym usuwaniem ósemek wykonywane jest zdjęcie pantomograficzne. Czasami dentysta zleca wykonanie stożkowej tomografii komputerowej, aby ocenić położenie ósemki w stosunku do kanału nerwu żuchwowego.

Znaczenie usuwania ósemek

W nieprawidłowej pozycji zęby mądrości rosną w złym kierunku, zaburzając zgryz i rozwój sąsiednich zębów. Bez interwencji stomatologicznej i resekcji zatrzymane zęby trzonowe trwale uszkodzą miękkie tkanki jamy ustnej i zdrowe sąsiednie zęby, opierając się na nich i wypierając całe uzębienie. Wszystko to ostatecznie doprowadzi do poważnych problemów estetycznych w przyszłości, których naprawienie zajmie dużo czasu i wysiłku.

Proste usuwanie ósemek – jak wygląda zabieg?

• Znieczulenie miejscowe.
  • Otwarcie dostępu do korzeni.
  • Ekstrakcja ósemki za pomocą kleszczyków uniwersalnych. Dentysta kołysze ząb trzymając go kleszczami. W ten sposób więzadła, które mocno trzymają go w kości, zostają zniszczone.
  • Bezpośrednia ekstrakcja zęba.
  • Jeśli w otworze pozostaną fragmenty kości, są one ostrożnie usuwane.
  • Obróbka antyseptyczna powierzchni dziąseł – czyszczenie, płukanie otworu.
  • Szycie i zakładanie opatrunku stomatologicznego.

Chirurgiczne usuwanie ósemek jak wygląda zabieg?

Kiedy nie ma możliwości usunięcia zęba kleszczami, dentysta korzysta ze specjalnej techniki chirurgicznej. Kandydatami do takiej ekstrakcji są zatrzymane i dystopowe ósemki. W takich sytuacjach dostęp do nich uzyskuje się przez nacięcie w dziąśle.Takie działanie u pacjentów wywołuje nieuzasadniony strach, ale nie należy się bać. Procedura wykonywana jest sprawnie i bezboleśnie. Dużo więcej kłopotów sprawiają problematyczne ósemki, które nie zostały usunięte na czas.

Etapy chirurgicznego usuwania ósemki:

• Znieczulenie iniekcyjne czyli podanie środka znieczulającego za pomocą strzykawki do tkanek otaczających ząb.To wystarczy przy usuwaniu zęba w górnej szczęce. Jeśli chodzi o ząb żuchwy, środek znieczulający wstrzykuje się również w wiązkę nerwową, która odpowiada za cały obszar wokół zęba.
  • W kości szczęki chirurg wierci otwór za pomocą instrumentu ultradźwiękowego lub z dyspensorami soli fizjologicznej, co usprawnia usunięcie ósemki i ograniczy utratę tkanek, które ją otaczają.
  • Jeśli ząb jest ukryty głęboko, płat śluzowo-okostnowy ulega usunięciu by powstał dostęp do ósemki. Następne dentysta wykonuje rozchwianie oraz wyjęcie korzeni.
  • Jeśli ósemka jest duża, jest dzielona na części i każdy kawałek jest wyodrębniany osobno.
  • W ubytku umieszczany jest lek przeciwbólowy i przyśpieszający gojenie.
  • Dentysta zakłada szwy.

Procedura chirurgicznego usuwania ósemek trwa około godziny. Ale czas jej trwania zależy od liczby zębów usuwanych jednocześnie, ich głębokości, wielkości i pozycji.

Możliwe komplikacje

Powikłania po chirurgicznym usunięciu ósemek są niezwykle rzadkie i najczęściej powstają w wyniku przypadkowego zakażenia otwartego otworu. W takiej sytuacji pacjent skarży się na ból i nieświeży oddech. Dziąsła ulegają stanom zapalnym, wzrasta temperatura. Aby zapobiec powikłaniom, należy ściśle przestrzegać higieny i wizyt zaleconych przez dentystę. W ciągu pierwszych 5-7 dni po chirurgicznym usuwaniu ósemek można odczuwać dyskomfort. Będzie się zmniejszać każdego dnia. Jeśli tak się nie stanie, należy wykluczyć powikłania odwiedzając dentystę.

Okres po chirurgicznym usunięciu ósemki

Całkowite wygojenie błony śluzowej po chirurgicznym usunięciu ósemki trwa od 7 do 30 dni. Czas ten zależy od złożoności zabiegu i wielkości istniejących ran. Aby proces był jak najbardziej płynny i bezbolesny, zaleca się przestrzeganie kilku zasad:

• Gazik z otworu należy usunąć po 20 minutach, przy zmniejszonej krzepliwości krwi – po 40 minutach. Nie jest pożądane trzymanie go dłużej.
  • Płukanie jamy ustnej przez pierwsze 2-3 dni jest zabronione ze względu na niebezpieczeństwo wypłukania skrzepu.
  • Przez 7 dni przy myciu zębów trzeba unikać bezpośredniego kontaktu z raną.
  • Do higieny używać tylko miękkiej szczoteczki do zębów.
  • Zrezygnować z pikantnych, gorących i słonych potraw na 7-10 dni.
  • Wykluczyć aktywność fizyczną – uprawianie sportu.
  • Ograniczyć gorące kąpiele, wizyty w saunach – 3-4 dni.
  • Lekarz usuwa szwy w 7-8 dniu. Jeśli zastosowano szew samowchłanialny, nie jest to konieczne.

Jak przebiega gojenie rany po usuniętej ósemce?

Wiedza o tym, jak dziąsło powinno wyglądać po usunięciu ósemki, pomoże wyśledzić negatywne objawy i skonsultować się z lekarzem na czas, aby je wyeliminować. Po 15-30 minutach w otworze powstaje skrzep krwi, który ma jasny bordowy kolor. Jego zadaniem jest zabezpieczenie tkanek wewnętrznych przez stanem zapalanym i wspieranie gojenia. Jeśli skrzep jest nieobecny, mówią o zespole suchej dziury – niepożądanym powikłaniu, które prowadzi do ropienia rany. W takiej sytuacji dentysta oczyści otwór i wypełni go żelem przeciwzapalnym, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. W 3-4 dniu rana zaczyna pokrywać się białym filmem. W ciągu 2 tygodni otwór jest zasklepiony nowym nabłonkiem i nie różni się wizualnie od zdrowego dziąsła. Struktury kostne są całkowicie odbudowane w ciągu 4-6 miesięcy.