1 września, 2022

Jak dentysta leczy próchnicę?

Jak dentysta leczy próchnicę? Wiele osób odwiedza lekarza stomatologa dopiero w momencie, gdy zaczyna im towarzyszyć uporczywy ból zęba. Zazwyczaj świadczy on o tym, że doszło do rozwoju próchnicy. Jest to choroba, która początkowo nie daje żadnych objawów, natomiast w późniejszych stadiach jej głównym symptomem jest ból. Jeśli takowy się pojawi, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza stomatologa. Jak lekarz dentysta leczy próchnicę?

Badanie diagnostyczne

Żaden dentysta nie rozpocznie leczenia, dopóki nie przeprowadzi rzetelnego badania diagnostycznego. Opiera się ono przede wszystkim na wywiadzie medycznym. Lekarz pyta pacjenta, od jak dawna odczuwa ból, w jakim nasileniu oraz jaki jest jego charakter. Pacjenci powinni mieć świadomość, że dolegliwości bólowe mogą być związane z rozwojem próchnicy, lecz mogą też świadczyć o innych schorzeniach. Następnie lekarz dokładnie ogląda ząb, który boli. Jeśli pacjent nie jest pewny, w którym dokładnie miejscu odczuwa ból, lekarz może delikatnie postukać w konkretny ząb lub dziąsło, aby wiedzieć, jak podejść do leczenia. Jeśli okaże się, że winowajcą jest próchnica, dentysta dobiera konkretną metodę terapii do potrzeb pacjenta. Pamiętajmy, że istnieje kilka stadiów próchnicy, przy których leczenie może wyglądać zupełnie inaczej.

Próchnica we wczesnym stadium

Próchnica we wczesnym stadium rozwoju zazwyczaj objawia się delikatną, białą plamką na zębie. Przez pacjentów często jest ona niezauważalna. Warto mieć świadomość, że próchnica na tym etapie nie daje żadnych objawów bólowych, dlatego też w większości przypadków pacjenci ją bagatelizują. Zmiany powierzchniowe zauważy natomiast lekarz stomatolog podczas wizyty kontrolnej. To właśnie dlatego pacjenci co pół roku powinni udawać się do gabinetu lekarskiego. Leczenie próchnicy we wczesnym stadium zwykle nie wymaga ingerencji w strukturę zęba, jest więc całkowicie bezbolesne i o wiele tańsze. Dentysta może zdecydować o nałożeniu na ząb specjalnego preparatu, który zapobiegnie rozwojowi próchnicy. Zazwyczaj dentysta oczyszcza ząb metodą abrazji, czyli piaskowania.

Próchnica w późniejszych stadium rozwoju

Jeśli pierwsze symptomy próchnicy zostaną przez pacjenta zbagatelizowane, dochodzi do powstania większego ubytku. W takim przypadku konieczne jest usunięcie chorej tkanki, oczyszczenie zęba oraz założenie odpowiedniego wypełnienia. Obecnie największą popularnością cieszą się wypełnienia światłoutwardzalne, które są przede wszystkim bardzo trwałe. Leczenie próchnicy w późniejszym stadium rozwoju jest droższe, a także wymaga większej ingerencji w strukturę zęba. Pacjenci powinni mieć świadomość, że obecnie stosowane metody łagodzenia bólu sprawiają, że leczenie staje się niemalże bezbolesne. Ponadto, lekarz dobiera kolor wypełnienia w taki sposób, aby pasowało ono do barwy uzębienia pacjenta.

Leczenie zaawansowanych zmian próchnicznych

Zaawansowane zmiany próchniczne zwykle dają ostre, bardzo uporczywe objawy. Pojawia się ból, który trudno zredukować nawet przy pomocy odpowiednich leków. W tym przypadku dochodzi bowiem do zaatakowania miazgi, dlatego aby objawy bólowe ustąpiły, lekarz musi zaaplikować specjalistyczny lek oraz specjalny opatrunek. Czasami zaawansowane zmiany próchniczne objawiają się gorączką, wyciekiem ropnym z zęba bądź opuchnięciem dziąsła. Wszystkiemu winne są bakterie, które wywołują stan zapalny, często wychodzący poza obręb zęba. W pierwszej kolejności należy więc zredukować stan zapalny, aby lekarz mógł przejść do odbudowy zęba. Zazwyczaj leczenie zaawansowanych zmian próchnicznych przebiega wieloetapowo, dlatego pacjent musi stawić się w gabinecie nawet kilkakrotnie. Leczenie uwieńczone jest założeniem światłoutwardzalnego wypełnienia zęba.

Nowoczesne metody leczenia próchnicy, czyli dlaczego nie warto unikać wizyty u lekarza stomatologa?

Próchnica to choroba, której nie możemy wyleczyć domowymi metodami. Owszem, istnieje wiele sposobów jej zapobiegania, jednak w momencie, gdy pojawią się ubytki, pomóc może jedynie doświadczony lekarz stomatolog. Co ważne, obecnie lekarze stomatolodzy mają do dyspozycji wiele metod leczenia próchnicy, które można uznać za mało inwazyjne. Chodzi o to, aby w jak największym stopniu ograniczyć ingerencję w strukturę zęba. Pamiętajmy, że stomatolodzy dysponują również nowoczesnymi metodami znieczulania, dzięki czemu pacjent podczas wizyty nie odczuwa bólu.

Jak zapobiegać próchnicy?

Profilaktyka próchnicy opiera się przede wszystkim na zachowaniu właściwej higieny. Należy myć zęby minimum dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku. Kluczowe jest też usuwanie resztek jedzenia z przestrzeni między zębowych, na przykład za pomocą nici dentystycznej bądź specjalistycznych szczoteczek irygacyjnych. Unikajmy produktów, które zawierają duże ilości cukru – żywią się nim bakterie, powodujące próchnicę. Kluczem do sukcesu są również regularne wizyty w gabinecie lekarza stomatologa. Może on wykryć próchnicę we wczesnej fazie rozwoju, a także wykonać liczne zabiegi, które oczyszczają zęby, pozwalając pozbyć się kamienia nazębnego.