21 grudnia, 2021

Stomatolog - co leczy?

Nieznośny ból zęba, dziąseł i nieświeży oddech wymagają pilnej interwencji stomatologicznej, aby nie pogłębiać istniejącego problemu. Stomatolog na wstępnej wizycie bada stan jamy ustnej i uzębienia, aby rozpoznać ewentualne choroby przyzębia, łagodzić zmiany w pracy gruczołów ślinowych. Taki specjalista nie tylko wypełnia kanały, leczy dziąsła czy usuwa kamień nazębny. Pracuje nad badaniem problemów obszaru szczękowo-twarzowego i opracowaniem nowych metod ich przezwyciężania.

Stomatolog co leczy?

W gabinecie dentystycznym stomatolog stosuje indywidualne podejście do każdego pacjenta, w zależności od rodzaju, pochodzenia i dynamiki choroby, poziomu progu bólu.

Główne zadania rozwiązywane przez stomatologa:

• Diagnostyka i określanie przyczyn stanów zapalnych, leczenie chorób przyzębia i dziąseł.
  • Higienizacja czyli fluoryzacja, lakierowanie.
  • Leczenie i profilaktyka próchnicy (usuwanie kamienia nazębnego i wypełnianie kanałów zębowych).
  • Odbudowa uszkodzeń mechanicznych zębów (pęknięcia, odpryski).
  • Eliminacja chorób pochodzenia niepróchnicowego (pigmentacja lub niedorozwój szkliwa, fluoroza, otwarcie miazgi, złamania korzeni, powstawanie zębiny).

Do stomatologa należy się zgłosić, jeżeli zostaną zauważone takie zmiany jak:

• Podczas mycia zębów obserwuje się krwawienie.
  • Szkliwo zębów zmieniło odcień.
  • Nieprzyjemny zapach z jamy ustnej
  • Stan zapalny błon śluzowych jamy ustnej.
  • Ciągły ból zęba, nasilający się przy naciskaniu na ząb lub promieniujący do ucha lub skroni
  • Na powierzchni zębów pojawiły się ubytki próchnicowe, które zaczęły gwałtownie reagować na zimno/gorąco.
  • Dziąsła puchną i stają się czerwone lub pojawiają się na nich ranki.
  • Zęby są uszkodzone mechanicznie lub mają wrodzone wady estetyczne

Aby nie dopuścić do takich sytuacji należy co najmniej dwa razy w roku zgłosić się do stomatologa na wizytę kontrolną w celu wykonania rutynowych badań i czyszczenia zębów specjalistycznymi narzędziami. Stomatolog usuwa zmineralizowane osady z powierzchni zębów, a wraz z nimi likwidowane są bakterie chorobotwórcze. Zabieg pozwala nawet na lekkie rozjaśnienie szkliwa.

Stomatolog leczy próchnicę oraz jej powikłania

Próchnica jest powszechną zmianą, w wyniku której następuje zniszczenia szkliwa i zębiny a na powierzchni zęba powstaje ubytek. Objawia się bólem podczas jedzenia i ekspozycji na temperaturę. Stan zapalny miazgi jest procesem zapalnym dotykającym luźną włóknistą tkankę łączną zęba, która oprócz komórek tkankowych zawiera naczynia krwionośne i nerw. Zapalenie przyzębia to proces zapalny zlokalizowany w tkankach sąsiadujących z korzeniem zęba. W tej patologii integralność więzadeł utrzymujących ząb w zębodole zostaje zaburzona i następuje degradacja tkanki kostnej. Choroba może powikłaniem próchnicy, objawiająca się ogólnym złym samopoczuciem, bólem zęba z uciskiem i obrzękiem otaczających tkanek. Zapalenie okostnej  rozwija się w wyniku zapalenia miazgi, zapalenia przyzębia lub urazu. Towarzyszy mu ostry ból, obrzęk dziąseł, rozwój ropnia oraz obrzęk warg i policzków po stronie dotkniętej chorobą.

Interwencja chirurgiczna wykonywana przez stomatologa – chirurga

Stomatolodzy uciekają się do interwencji chirurgicznej tylko wtedy, gdy nie można już uratować zęba. Stomatolog chirurg wyrywa ząb także wtedy, gdy trzeba usunąć nieprawidłowo rosnący ząb. Nie tylko powoduje niedogodności dla właściciela, ale także pogarsza estetykę i blokuje rozwój sąsiednich zębów wzdłuż dziąseł.

Chirurg stomatolog leczy także:

• Choroby nerwu trójdzielnego.
  • Dolegliwości stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Choroby gruczołów ślinowych.

Stomatolog skutecznie leczy paradontozę

Jeśli chodzi o paradontozę, jest to najtrudniejszy do leczenia wariant próchnicy. Choroba ta obejmuje uszkodzenie więzadeł utrzymujących ząb w szczęce. Ząb zaczyna się poruszać i bardzo boli, nawet jeśli osoba wdycha powietrze przez usta. Zapalenie przyzębia leczy się na dwa sposoby: zachowawczo i chirurgicznie. Aby leczyć paradontozę w sposób zachowawczy, konieczne jest oddziaływanie na zapalenie przyzębia. W tym celu kanał korzeniowy musi być całkowicie drożny. Oznacza to, że jeśli stomatolog będzie w stanie udrożnić wszystkie kanały w zębie, to leczenie ma duże szanse powodzenia. Bardzo ważne jest całkowite wypełnienie kanałów bez pozostawiania szczelin lub pęcherzyków powietrza. Ale przed napełnieniem stan zapalny musi być całkowicie wyleczony. Metoda chirurgiczna polega na usunięciu chorego zęba. Istnieje również połączenie obu metod, gdy uszkodzony jest wierzchołek korzenia.

Badania diagnostyczne wykonywane przez stomatologa

• Badanie jamy ustnej za pomocą lusterka, sondy kątowej.
  • Badanie ogólne w celu identyfikacji asymetrii szczęk, powiększenie węzłów chłonnych podżuchwowych.
  • Analiza stanu dziąseł – krwawienie, tworzenie się kieszonki przyzębnej, odsłonięcie szyjki i korzenia.

Podczas diagnozy stomatolog stosuje metody palpacyjne, stukanie w koronę. Dobry gabinet dentystyczny do badania pacjentów wykorzystuje innowacyjne techniki. Świetlówka pozwala wykryć ukryte formy próchnicy, niewidoczne uszkodzenia na początkowym etapie. Test termiczny ujawnia wrażliwość nerwu. Zgodnie ze wskazaniami stomatolog wykonuje zdjęcie rentgenowskie – pantomogram. Tomografia komputerowa jest niezbędna do pełnej diagnostyki oraz do wykonywania zaawansowanych zabiegów stomatologicznych.