4 listopada, 2021

Odbudowa kości pod implanty

Z każdym dniem rośnie liczba chętnych do wszczepiania implantów. Jednak nie w każdym przypadku można od razu przystąpić do procedury implantacyjnej. Powód: brak tkanki kostnej w miejscu proponowanego wszczepu.To właśnie tkanka kostna utrzymuje implant, musi być nią otoczony ze wszystkich stron, na co najmniej 2 mm. Właściwa objętość kości jest najważniejszym czynnikiem w życiu implantu. Regeneracja – odbudowa kości pod implanty to najważniejszy obszar chirurgii stomatologicznej.

Odbudowa kości pod implanty to podstawa udanego wszczepienia sztucznego korzenia

Do wszczepienia sztucznego korzenia zęba – implantu i jego długiej żywotności konieczne jest stworzenie warunków. Niewystarczająca objętość kości zwiększa ryzyko odrzucenia implantu, co dalej prowadzi do stanu zapalnego, poważnych ubytków kości i konieczności usunięcia implantu. Implantolog wykonując zabieg chirurgiczny odbudowy kości pod implanty ma na celu uzyskanie wysokiej jakości wyniku podczas implantacji. Wszczepienie implantu w miejscu zaniku kości możliwe jest dopiero po zabiegu jej odtworzenia. Potrzebę tego określa implantolog po tomografii komputerowej.Trójwymiarowy obraz szczęki pozwala na dokładne zaplanowanie lokalizacji implantu i określenie minimalnej ilości zabiegów. Dlaczego objętość kości jest tak ważna?To właśnie tkanka kostna podtrzymuje implant – sztuczny korzeń tytanowy lub cyrkonowy. Jeśli nie ma wystarczającej ilości kości, implantacja nie jest możliwa.

Jaka jest przyczyna niedoboru kości?

Kość nie jest obciążona pracą (żucie), rozpuszcza się, zanika. Szczególnie szybko zmniejsza się tkanka kostna pod mostem. Nie sposób zgadnąć, jak długo tkanka kostna w miejscu usunięcia zęba przetrwa bez obciążenia. W praktyce stomatologicznej zdarzały się przypadki, kiedy nawet 10 lat po ekstrakcji zęba pacjent miał wystarczającą ilość tkanki kostnej, aby wszczepić implant, a u kogoś innego po sześciu miesiącach tkanka kostna prawie całkowicie zanikła. Wszystko jest bardzo indywidualne. Rekonstrukcja jest absolutnie konieczna, jeśli po ekstrakcji zęba tkanka kostna zmniejszyła się i nie jest wystarczająca do bezpiecznego wszczepienia implantu.

Przyczyną zaniku tkanki kostnej może być?

• Ząb był w stanie zapalnym, a usunięcie było stale opóźniane.
  • Ząb został utracony z powodu paradontozy.
  • Utrata tkanki kostnej w wyniku urazu zęba lub trudnej ekstrakcji.
  • Przy niektórych metodach leczenia chorób zapalno-dystroficznych dziąseł: zapalenie przyzębia.

Jakie są zalecenia implantologa w przypadku braku odpowiedniej ilości kości pod implanty?

Przywróć tkankę kostną. Jedną z ważnych dziedzin działalności implantologów i chirurgów stomatologicznych jest rekonstrukcja kości. Ponadto przy rekonstrukcji tkanki kostnej prawie zawsze konieczne jest odtworzenie tkanek miękkich – dziąseł. Odpowiednia objętość dziąseł jest również kluczem do trwałości każdej struktury wspartej na implantach. Istnieje wiele metod odbudowy tkanki kostnej. Do zastosowania każdego z nich istnieją wskazania, która metoda jest odpowiednia decyduje specjalista, na podstawie danych z tomografii komputerowej.

Najczęściej wykonywane zabiegi augmentacyjne to:

• Zabiegi z wykorzystaniem granulatów kości zwierzęcych i sztucznych a także błon resorbowalnych
  • Zabiegi polegające na przeszczepie bloków kostnych
  •  Zabiegi nazywane podnoszeniem dna zatok szczękowych powodujące stopniowe powiększania się zatoki szczękowej
  • Zabiegi polegające na rozszczepianiu wyrostków
  • Zabiegi pokrywania kości zęba za pomocą przeszczepów z podniebienia oraz sztucznego dziąsła.

Jak długo trwa odbudowa tkanki kostnej?

Rekonstrukcja odbywa się w kilku etapach, ich liczba zależy od złożoności sytuacji. Maksymalny czas trwania każdego etapu to trzy godziny, minimalny 40 minut. Okres wszczepienia tkanki kostnej po każdym etapie wynosi od miesiąca do sześciu miesięcy. Następnie przeprowadzany jest kolejny etap lub instalowany jest implant zęba.

Czy podczas zabiegu i po nim występuje dyskomfort?

Podczas zabiegu odbudowy kości pod implanty pacjent nie odczuwa bólu, ponieważ stosowane są nowoczesne środki znieczulające. Bolesne odczucia mogą pojawić się w okresie pozabiegowym. Dla jednych konsekwencje odczuwalne są przez dzień lub dwa, dla innych przez dziesięć dni. Wszystko zależy od złożoności i objętości odbudowy, ale przede wszystkim od indywidualnych cech organizmu.

Przeszczepy kości: rodzaje i materiały

Przeszczep kostny można wykonać na żuchwie, gdy nie ma wystarczającej wysokości i szerokości wyrostka zębodołowego do implantacji. Uzupełnieniem przeszczepu kości w górnej szczęce jest podniesienie zatok, który przeprowadza się w sposób otwarty i zamknięty. Chirurg unosi dno zatok szczękowych tak, aby implant nie uszkodził ich podczas instalacji.

Podnoszenie zamkniętej zatoki jest mniej traumatycznym zabiegiem: dostęp do zatoki odbywa się przez otwór do wszczepienia implantu, a powrót do zdrowia jest szybszy, ale ta technika jest możliwa tylko w przypadku braku 1-2 milimetrów kości. W pozostałych przypadkach wykonuje się podniesienie zatoki otwartej – chirurg uzyskuje dostęp do zatoki szczękowej z boku przez dodatkowo uformowany otwór.

Prognoza

Wskaźnik przeżycia tkanki kostnej wynosi 98%. Ryzyko 2% to standardowe ryzyko chirurgiczne. Należy pamiętać, że pełna wyleczenie zębów i przyzębia znacznie poprawia rokowanie, ponieważ każdy ubytek próchnicowy jest źródłem bakterii. Palenie w okresie pooperacyjnym również znacznie pogarsza przeżywalność zarówno tkanki kostnej, jak i implantu.