3 października, 2022

Niedoczynność tarczycy a implanty zębów

Niedoczynność tarczycy a implanty zębów. Implantacja to zabieg polegający na wszczepieniu implantu zębowego, a następnie zamocowaniu korony. Ta technologia jest stosowana, gdy brakuje jednego lub więcej zębów. Ponadto implantacja stosowana jest przy całkowitej utracie zębów. To dość prosta i bezbolesna procedura. Jest to jednak zabieg chirurgiczny i może mieć różne przeciwwskazania. Implantolog przed podjęciem decyzji o wszczepieniu implantu zapoznaje się z historią chorób pacjenta, dzięki czemu udaje się uniknąć powikłań a uzyskać jego przyjęcie. Czy występuje jakaś zależność między niedoczynnością tarczycy a implantami zębów? Tak, dlatego trzeba udać się na konsultację lekarską.

Niedoczynność tarczycy a implanty zębów

Niedoczynność tarczycy przyczynia się do zaburzeń równowagi hormonalnej, oddziałuje na strukturę tkanki kostnej. Przy nadmiarze hormonów jaki występuje przy nadczynności tarczycy dochodzi do zahamowania mineralizacji, wskutek czego do komórek nie dociera potrzebna ilość składników odżywczych. Natomiast przy braku hormonów co ma miejsce w przypadku niedoczynności tarczycy dochodzi do spowolnienia procesu restrukturyzacji kości. Czy takie czynniki wpływają na jakość implantacji? Tak, powodują zagrożenie odrzucenia metalowej części implantu zębów. Czy można temu zaradzić? Tak, jeżeli osoba prowadzi leczenie i ma ustabilizowany poziom hormonów. W takim przypadku nie ma przeciwwskazań do wszczepienia implantów zębów.

Dlaczego konieczna jest implantacja zębów?

Często myślimy, że utrata jednego lub dwóch zębów nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji dla naszego zdrowia, zwłaszcza jeśli są to zęby żujące. To mit. W rzeczywistości brak choćby jednego zęba niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji:

• Przy przedłużającym się braku zęba sąsiednie zęby stają się ruchome, poruszają się, próbując zająć wolne miejsce, wpływa to na zgryz. Z biegiem czasu brak zębów prowadzi do zmiany rysów twarzy, ewentualnie cofnięcia lub opadnięcia policzków, podbródka, przedwczesnego pojawienia się zmarszczek mimicznych w okolicy ust.
  • Obniża się jakość żucia pokarmu, co może prowadzić do problemów z przewodem pokarmowym.
  • Brak przednich zębów to problem estetyczny, który może mieć charakter psychologiczny.
  • Problemy z dykcją. Mowa staje się niewyraźna, artykulacja jest zaburzona.

Chorując na niedoczynność tarczycy trzeba zadbać o systematyczne wizyty u endokrynologa, przyjmować leki uzupełniające brakujące hormony tego gruczołu. Nie będzie problemów z implantacją, nie wystąpi ryzyko odrzucenia.

Kiedy wskazane jest wszczepienie implantów?

Implantacja zębów jest zalecana w przypadku:

• Całkowity lub częściowy brak zębów.
  • Zniszczenie koronowej części zęba poniżej poziomu dziąseł, kości, inne patologie, w których niemożliwe jest zachowanie korzenia zęba.
  • Choroby przyzębia.
  • Usunięcie jednego lub więcej zębów.
  • Alergie na akrylany.
  • Wyraźny odruch wymiotny, który nie pozwala na noszenie ruchomych protez.

Co utrudnia wszczepienie implantów zębów?

Niekorzystne warunki anatomiczne utrudniają wszczepienie implantu a składa się na nie niskie położenie dna zatoki szczękowej na szczęce górnej oraz niewystarczająca odległość od wyrostka zębodołowego do kanału żuchwy. Często ten spadek wysokości kości wynika z usunięcia zębów. Usunięcie nawet jednego zęba pociąga za sobą zmiany w całym uzębieniu, zaburzona zostaje funkcja żucia, w wyniku czego dochodzi do zaniku tkanki kostnej. Przed implantacją konieczne jest wykonanie zestawu środków mających na celu uformowanie tkanki kostnej i nadanie niezbędnej objętości kości w obszarze ubytku. Objętość kości można przywrócić za pomocą regeneracji kości. Aby procedura wszczepienia implantu przebiegła pomyślnie a niedoczynność tarczycy nie przyczyniła się do odrzucenia tytanowej śruby wystarczy przyjmować leki zgodnie z zaleceniami endokrynologa.

Co trzeba wiedzieć o hormonach tarczycy?

Hormony tarczycy działają na metabolizm, zapewniają pobieranie tlenu przez komórki, oddziałują również na równowagę wodno-solną. Jeżeli występuje niedobór hormonów tarczycy następuje opóźnienie procesów przebudowy kości (resorpcji kości i kościotworzenia). Tak więc, niedoczynność tarczycy wpływa negatywnie na powstawanie nowej tkanki kostnej wokół implantu. Implantolog zleca wykonanie różnych badań, aby poznać ewentualne przeszkody dla implantów zębów. Poza podstawowymi badaniami laboratoryjnymi ważna jest konsultacja endokrynologiczna i zbadanie poziomu hormonów tarczycy. Jeżeli będą one w normie, implantolog wykluczy przeciwwskazania i wykona implantację zębów.

Czasami niedoczynności tarczycy towarzyszy choroba Hashimoto, jeżeli nie jest leczona może doprowadzić nawet do utraty zębów. Następuje wiele niekorzystnych zmian w jamie ustnej takich jak: recesja dziąseł, ubytek kości, zmiany zapalne, rozchwianie zębów. Wskutek spowolnienia procesów regeneracyjnych tkanek przyjęcie wszczepionych implantów może być zaburzone. Dlatego tak ważne jest stałe monitorowanie stanu zdrowia, regulowanie poziomu hormonów, badanie krwi – TSH, FT3, FT4, TPO. Jeżeli wynik będą prawidłowe można poddać się wszczepieniu implantów.