4 sierpnia, 2021

Jak dbać o implanty?

Coraz więcej osób decyduje się na zabieg wszczepienia implantów stomatologicznych, które zapewniają im piękny i zdrowy uśmiech na długie lata. Kluczowe jest właściwe dopasowanie systemu implantologicznego oraz profesjonalne wykonanie zabiegu, aby wszczep po czasie prawidłowo zrósł się z kością i stworzył mocne i trwałe połączenie. Aby jednak nowe zęby faktycznie mogły służyć przez długi czas, należy o nie dbać nie mniej, niż o naturalne zęby. Tylko odpowiednia higiena jest w stanie zachować wszystkie niezbędne właściwości implantu.

Higiena jamy ustnej tuż po wszczepieniu implantu

Implanty zębowe nie są narażone na takie czynniki, jak próchnica czy demineralizacja, jednak nie zmienia to faktu, że należy dbać o nie z odpowiednią starannością. Już bezpośrednio po zabiegu konieczne jest wprowadzenie w życie nowych zasad higieny jamy ustnej. Dlaczego? W ranę po wszczepieniu implantu mogą dostawać się szkodliwe dla zdrowia bakterie oraz zbierać się osad, a ta okolica powinna pozostawać jak najbardziej sterylna, zwłaszcza do momentu zagojenia się rany.

Przez pierwsze dwie godziny od zabiegu nie powinno się spożywać żadnych posiłków ani pić żadnych płynów. Po tym czasie można pić chłodną wodę, a po kolejnych dwóch godzinach można zjeść pierwszy posiłek. Ważne, aby jego temperatura była niska a konsystencja płynna lub półpłynna. Dania nabiałowe i mączne mogą przyczyniać się do powstawania osadu, dlatego należy ich unikać. W ciągu pierwszej doby podczas szczotkowania zębów należy unikać miejsca, w którym wykonywany był zabieg. Niewskazane jest także stosowanie płynów do płukania jamy ustnej w tym czasie. Szczoteczka do mycia zębów powinna być miękka, a używane produkty dobrze jest wymienić na takie, które mają zwiększoną bakteriostatyczność.

Jak prawidłowo dbać o implanty zębów po zabiegu?

Zrost implantu z kością trwa zazwyczaj od trzech do sześciu miesięcy. Jeśli w tym czasie dopuści się do zaniedbania higieny jamy ustnej, wówczas może pojawić się stan zapalny, który zakłóci i znacznie wydłuży okres gojenia się rany. Czyszczenie zębów powinno obejmować także przestrzenie międzyzębowe – w okolicy implantu poleca się korzystanie z irygatora, zaś pomiędzy pozostałymi zębami może to być nić dentystyczna.

Zwłaszcza na samym początku rekonwalescencji po implantacji dobrze jest zrezygnować z picia alkoholu i palenia papierosów, spożywać jak najmniej gorących posiłków i napojów, a także wyeliminować korzystanie z solarium i sauny. Przed, jak i bezpośrednio po zdjęciu szwów odradza się uprawianie wzmożonego wysiłku fizycznego. Niewskazane jest też podrażnianie okolic rany palcami ani językiem. Niezależnie od przebiegu gojenia należy bezwzględnie przestrzegać wizyt kontrolnych u lekarza, który przeprowadził zabieg.

Jak dbać o implanty?

Jak dbać o implanty zębowe na co dzień?

Po zrośnięciu się implantu z kością i całkowitym zagojeniu się rany nie należy dopuszczać do zaniechań w dbaniu o higienę jamy ustnej. Budowa implantów sprzyja gromadzeniu się resztek pokarmowych, a co za tym idzie – kamienia nazębnego. Może on prowadzić do zapalenia okołoimplantowego, którego skutkiem może być utrata podparcia kostnego i wypadnięcie implantu.

W celu zapobiegania negatywnym konsekwencjom braku odpowiedniej higieny, szczególną uwagę należy poświęcać także dziąsłom. Niewłaściwa pielęgnacja może spowodować ich obniżenie i odsłonięcie implantu. Korzystanie z irygatorów dentystycznych nie tylko usunie resztki pokarmowe, ale i pobudzi krążenie krwi w dziąsłach. Dobry wpływ będzie mieć również wymiana szczoteczki do zębów na soniczną, która jest łagodniejsza dla dziąseł.

Do utrzymania prawidłowej higieny jamy ustnej potrzebne są również odpowiednie produkty, które wspomogą ochronę dziąseł, a także zminimalizują odkładanie się płytki zębowej. Bardzo dobrze sprawdza się przeciwbakteryjna substancja o nazwie chlorheksydyna, która znajduje się w składach past, płynów, żeli i nici dentystycznych. Mycie zębów powinno wykonywać się co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku, nie zapominając o używaniu irygatora. Codziennie wieczorem dobrze jest też przepłukiwać jamę ustną specjalnym płynem antyseptycznym.

Jakie mogą być konsekwencje złej pielęgnacji implantów zębowych?

Nieprawidłowa lub niewystarczająca higiena jamy ustnej może prowadzić do wielu negatywnych skutków. Pierwszym z nich jest stan zapalny tkanek, które znajdują się obok implantu, czyli periimplantitis. W rezultacie wszczepiony implant może nie połączyć się z kością, co z kolei może prowadzić do utraty implantu. Stan zapalny może także wpłynąć na obniżenie się linii dziąseł i odsłonięcia powierzchni implantu. Nieprawidłowe gojenie się rany wiąże się ponadto z silnym bólem i odczuwaniem dyskomfortu, co dalekie jest od oczekiwanych efektów w postaci pięknego i zdrowego uśmiechu.

Bezwzględnie należy dbać o higienę jamy ustnej, zwłaszcza po wszczepieniu implantów zębowych. Nie mają one ściśle określonego terminu przydatności, przez co o ich trwałości w dużej mierze decyduje ich prawidłowa pielęgnacja. Nie należy przy tym zapominać o regularnych wizytach u stomatologa i dbaniu o ogólny stan zdrowia.