29 września, 2021

Implanty zębów powikłania

Implantacja zębów to sprawdzona i niezawodna technologia, w 98% przypadków gwarantuje udane leczenie. Na wynik ma wpływ wiele czynników: jest to stan zdrowia pacjenta (obecność pewnych chorób), poważne podejście do procesu oraz wybrana technologia, która powinna uwzględniać cechy organizmu. Brak przeciwwskazań również ma najbardziej pozytywny wpływ na gojenie, jednak trudno znaleźć osoby w 100% zdrowe, dlatego rehabilitacja wymaga zwykle nadzoru stomatologicznego. Powikłania podczas implantacji zębów obserwuje się sporadycznie, przy czym wykluczenie ich jest całkowicie niemożliwe: czasami nawet najsilniejszy organizm jest w stanie zrobić „niespodziankę”.

Implanty zębów powikłania

Powikłania dzielą się na:

• Odwracalne – po leczeniu implanty funkcjonują normalnie.
  • Nieodwracalne – trzeba usunąć implanty, ale nie zabrania to ponownej próby np. inną techniką.

Po zabiegu rzadko, ale zdarza się:

• Obrzęk. Obrzęk jest normalną reakcją organizmu na uszkodzenie tkanki, ale w niektórych przypadkach wskazuje na rozwój stanu zapalnego. Jeśli nie ustąpi w ciągu tygodnia, towarzyszą mu krwiaki, gorączka, ból, trzeba skonsultować się z implantologiem.
  • Krwotok. Niewielka ilość krwi to normalna reakcja. Jeśli krwawienie nie ustaje, oznacza to niską krzepliwość krwi lub problemy z ciśnieniem krwi.
  • Podwyższona temperatura ciała.Temperatura po implantacji zębów zwykle wzrasta do 37°C i utrzymuje się do 3 dni. Jeśli temperatura utrzymuje się dłużej lub rośnie, trzeba skontaktować się z dentystą. Wskazuje to na rozwój stanu zapalnego.
  • Drętwienie. W ciągu pierwszych 3-5 godzin po zabiegu drętwienie jest normalne, ponieważ wykonano znieczulenie miejscowe. Jeśli nie zniknie, jest to poważne powikłanie po implantacji zębów dolnych – uszkodzenie nerwu twarzowego. Nerw nie przekazuje impulsów, co prowadzi do utraty wrażliwości.
  • Rozejście się szwów. Jeśli po implantacji szew pękł, należy go ponownie założyć.
  • Zapalenie dziąseł. Zwykle w ciągu pierwszych 3 dni po implantacji może wystąpić nieznaczne zapalenie. Jeśli nie ustępuje i towarzyszy mu gorączka, złe samopoczucie, przebarwienia dziąseł, oznacza to infekcję.
  • Ropień. Występuje z powodu procesu zapalnego, wyróżnia się widocznym obrzękiem i może wydzielać ropę. Niebezpieczne dla dalszego rozprzestrzeniania się infekcji w całym organizmie.
  • Perforacja. Poważnymi powikłaniami po implantacji zębów górnych są perforacje dna zatoki szczękowej i jamy nosowej. Występuje, gdy dentysta przypadkowo przebije przegrodę między dwiema ubytkami.Ta komplikacja wymaga odtworzenia uformowanego otworu, występuje tylko podczas pracy na górnej szczęce.
  • Silny ból. Występuje głównie podczas implantacji w żuchwie i może wiązać się z uszkodzeniem nerwu twarzowego. Jeśli ból nasili się lub nie ustąpi w ciągu 2-3 dni, potrzebny będzie kontakt z implantologiem.

Niestety komplikacje pojawiają się również z powodu nieprzestrzegania zaleceń lekarza (w większości sytuacji) muszą być wykonywane dokładnie po to, aby właśnie zapobiec powikłaniom. Odpowiedzialne podejście do swojego zdrowia, regularne wizyty u dentysty i przyjmowanie na czas przepisanych leków to najlepszy sposób na zapobieganie powikłaniom.

Co sprzyja powikłaniom implantacji zębów?

Jeśli chodzi o implantację w kilku etapach, początkowo zakłada się tytanową śrubę, a po pewnym czasie już koronę, dentyści starają się zapobiegać powikłaniom w każdym okresie. Najważniejszą kwestią jest przetrwanie implantu.Tytan i cyrkon są materiałami bioobojętnymi, są dobrze akceptowane przez organizm, nie wywołując reakcji alergicznych. Ale ważne jest, aby stworzyć implantowi optymalne warunki integracji (w okresie przedoperacyjnym), w razie potrzeby wzmocnić i odbudować tkankę kostną, poprawić krążenie krwi, pozbyć się procesów zapalnych. Odrzucenie implantu może również nastąpić z powodu osteoporozy gdy tkanka kostna po prostu nie jest w stanie się zregenerować i stać się silniejsza.

Poluzowanie lub odrzucenie implantu to kolejne powikłanie chirurgiczne. Osteointegracja jest możliwa tylko przy jak dobrym kontakcie tkanki z implantem o wymaganym typie i kącie implantacji. W niektórych przypadkach lepiej jest wybrać wieloetapowy proces implantacji, który pozwoli na niezawodne zakorzenienie się nowego korzenia, niż wybrać operację jednoetapową, obarczoną większym ryzykiem. Komplikacją staje się również odsłonięcie korzenia, jest to negatywny czynnik, który przeszkadza w integracji.

Dentyści są szczególnie zaniepokojeni procesem zapalnym, gdy otaczające tkanki (dziąsło lub kość) ulegają infekcji. Okołowszczepowa utrata tkanki kostnej jest uważana za konsekwencję złej pielęgnacji, przeciążenia implantów żuciem. Leczenie jest złożone i poważne (usunięcie ropnia, krwiaka, leczenie ran, szczególna dbałość o higienę), dentyści robią wszystko, aby zapobiec utracie implantu. Jeśli zabieg nie przyniósł efektu, zostaje usunięty, struktura kostna zostaje wzmocniona i odbudowana.

Powikłania występują również podczas zakładania łącznika lub korony: implant został wepchnięty do zatoki szczękowej, w takim przypadku będzie musiał zostać usunięty. Należy pamiętać, że złe nawyki, zwłaszcza palenie tytoniu, mają niezwykle negatywny wpływ na krążenie krwi i procesy rehabilitacyjne, dlatego wszystkim pacjentom zaleca się powstrzymanie się od palenia papierosów podczas osteointegracji.