19 sierpnia, 2021

Implanty zębów jak długo trwa?

Zabieg implantacji zębów nie należy do najprostszych. Wybierając najlepszego specjalistę implantologii pacjent może mieć pewność, że jest w dobrych rękach, a jego nowe zęby będą mu służyć w dobrym stanie przez wiele długich lat. Dzięki implantom zębowym, wiele osób może na nowo cieszyć się swoim uśmiechem. Takie rozwiązanie całkowicie odtwarza fizjologiczną funkcjonalność naturalnego uzębienia i mechanikę narządu żucia.

Budowa implantów zębowych

Każdy implant składa się z konkretnych części, gdzie każda z nich spełnia osobną rolę. Wszystkie elementy muszą być wykonane z mikroskopijną dokładnością i z najlepszych, trwałych elementów. Pełny implant to:

• filar, czyli tak zwany implant, który jest sztucznym korzeniem, a swoim kształtem przypomina małych rozmiarów śrubę, na nim przymocowuje się nadbudowę, która przypomina naturalną korę zęba
  • łącznik – jak sama nazwa wskazuje, jest elementem łączącym implant z koroną implantologiczną, przykręca się go do wcześniej wszczepionego implantu; występują łączniki proste i kątowe, które korygują odchylenie implantów wprowadzonych nierównolegle do siebie; pełni on rolę szyjki anatomicznej zęba, łącząc śrubę implantologiczną ze stałym uzupełnieniem protetycznym
  • korona implantologiczna – mocuje się na implantach i jest to nic innego jak sztuczny ząb. W niektórych przypadkach zakładana jest w celu uniknięcia pęknięcia zęba lub, żeby ukryć uszkodzenia. Występują różne rodzaje koron, które stosuje się w gabinetach. Korona cyrkonowa – jest wyjątkowo wytrzymała i ma dużą przenikliwość świetlną, takie uzupełnienia zachowują właściwości optyczne naturalnych zębów. Korona metalowa – wykonuje się ją z różnego rodzaju metali, jest rzadko wybierana, ponieważ wyróżnia się na tle innych zębów. Korona metalowa licowana akrylem – jest mało trwała, od przedniej strony jedynie pokryta akrylem. Korona metalowa licowana porcelaną – często stosowana, wykonana z metalu, ale pokryta w całości porcelaną. Korona akrylowa – nie jest bardzo trwała, często stosuje się ją jako uzupełnienie tymczasowe, ma naturalny kolor zębów. Korona ceramiczna – wykonuje się ją z porcelany, ma kolor najbardziej zbliżony do naturalnych zębów, ma niestety bardzo wysoką cenę.

Implanty zębów jak długo trwa?

Nie wszyscy lekarze decydują się na natychmiastową implantację po wyrwaniu zęba. Jest to również zależne od stanu dziąseł pacjenta. Może być to też ze względu na czas, jaki upłynął od utraty zęba. Dlatego tak ważny jest wywiad na pierwszym spotkaniu ze stomatologiem. Zabieg sam w sobie nie trwa długo, może to być od 30 minut do godziny, a w cięższych przypadkach, nawet do dwóch. Wszystko zależy od skomplikowania, przebiegu całego procesu i ilości wprowadzanych implantów.

Implanty zębów jak długo trwa?

Wszczepienie implantu powinno nastąpić jak najszybciej, czasem nawet tego samego dnia co usunięcie zęba. W miejscu ubytku zębowego dochodzi do stopniowej degradacji i zaniku kości. Jeśli lekarz oceni stan ubytku na odpowiedni to w krótkim czasie po ekstrakcji można wprowadzić wszczep. Po ekstrakcji w jamie ustnej dochodzi do nieodwracalnych zmian, które dają przynoszą poważne konsekwencje. Utrata jakiegokolwiek zęba powoduje zaburzenia homeostazy, czyli zdolności utrzymywania stałych parametrów. Czas od 8 do 12 tygodni to najlepszy moment na wszczepienie implantu. Jednak czas po jakim można wszczepiać implanty zależy od wielkości korzenia i ilości kości dokoła. Kiedy jest to ząb jednokorzeniowy wtedy zabieg można planować już po usunięciu zęba. W przypadku trzonowców, czyli zębów wielokorzeniowych należy poczekać nawet kilka miesięcy.

Etapy wszczepu implantu zębowego

Wszczepienie implantu zębowego jest zabiegiem trwającym krótko, ale wymaga sporego doświadczenia ze strony lekarza. Na samym początku przeprowadzany jest wywiad z pacjentem, który pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości oraz pozwoli zrozumieć przebieg całego zabiegu i późniejszego gojenia. Co więcej, lekarz musi zebrać wszelkie informacje na temat zdrowia osoby, która chce mieć wprowadzony implant. Szczególną uwagę zwraca się uwagę na choroby serca, płuc, wątroby, nerek, cukrzycę, choroby tarczycy i zaburzenia krzepnięcia. U osób w wieku średnim, a szczególnie u kobiet ważne jest pytanie o osteoporozę, która może uniemożliwić implantację. Podczas wywiadu i badania lekarz implantolog uzyskuje szczegółowe informacje, takie jak: przyjmowane lekarstwa, wcześniejsze operacje, choroby – serca, płuc, nerek, wątroby, tarczycy, zaburzenia krzepnięcia czy cukrzyca. Co więcej, palenie papierosów osłabia zdolności regeneracyjne i podczas takiego leczenia oraz kiedy chcemy uzyskać odpowiednie efekty należy rzucić palenie. Początkowo podawane jest znieczulenie miejscowe lub przewodowe. Sam zabieg trwa bardzo krótko, bo zaledwie pół godziny. Oczywiście wszystko jest zależne od poziomu jego skomplikowania.. Po wykonaniu znieczulenia chirurg nacina dziąsło, delikatnie je rozsuwa. Aby wszczepić implant należy wywiercić odpowiedni otwór w kości i wkręcić w niego śrubę – implant  Po wprowadzeniu implantu chirurg upewnia się, czy pozycja implantu jest stabilna i zszywa ranę.