4 listopada, 2021

Implanty za i przeciw

Oczywiście zalety implantacji są niezaprzeczalne, można wymieniać plusy bardzo długo, ale ta doskonała technika ma też wady, choć małe. Implanty za i przeciw – warto posiąść taką wiedzę przed podjęciem ostatecznej decyzji o uzupełnieniu uzębienia. Przeżywalność implantów jest tematem, który niepokoi wielu i często pytają stomatologów, jakie są oznaki odrzucenia implantów zębowych?

Wskazania do implantacji zębów

• Utrata jednego lub więcej zębów
  • Brak zębów w rzędzie lub w różnych miejscach jeden po drugim
  • Całkowity brak zębów
  • Alergia na protezy ruchome.

Co przemawia na korzyść implantacji zębów?

• Wygląd. Implanty zębów są identyczne z naturalnymi zębami. Można dopasować kolor i kształt do naturalnych zębów i nie posiadają metalowych haczyków, które służą do mocowania protez. Ponadto, dzięki dostosowanym łącznikom i formowaniu dziąseł, brzeg dziąsła idealnie dopasowuje się do sztucznego zęba. Efekt estetyczny sięga 100%.
  • Łatwa wymiana. Jeśli korona (rzeczywisty sztuczny ząb, który jest zainstalowany na implancie) się zużyje, można ją bardzo łatwo wymienić bez konieczności ponownego wszczepiania implantu: zużytą koronę usuwa się, a do implantu mocuje się nową.
  • Siła zgryzu. Implanty zębowe działają tak samo jak naturalne swoje zęby, rozkładając równomiernie obciążenie żucia. Z czasem nie prowadzą do rozpadu kości. A jednocześnie zapobiegają zanikowi tkanki kostnej, co zmniejsza ryzyko utraty innych zębów.
  • Zachowanie zębów sąsiednich. Są tutaj dwa ważne punkty. Po pierwsze, aby zainstalować implanty, nie trzeba szlifować zdrowych zębów. Ponadto nie uszkodzą one sąsiednich zębów.
  • Funkcjonalność. Implantacja stomatologiczna pozwala na odtworzenie dowolnej ilości utraconych zębów, nawet w przypadku braku całego uzębienia. Oznacza to, że pomaga skutecznie przywrócić funkcję żucia.
  • Młodość i piękno twarzy. Implant stymuluje wzrost tkanki kostnej i dziąseł, tym samym zachowując nie tylko estetykę uśmiechu, ale również kształt i młodość twarzy. Kość jest strukturą wspierającą tkankę miękką. Gdy ulega zanikowi, tkanki zsuwają się. Implant pomoże przedłużyć młodość na wiele lat.
  • Doznania. W przypadku implantów zębowych nie ma takiego problemu z dykcją. Implant zębowy nie sprawia wrażenia ciała obcego w jamie ustnej.
  • Trwałość. Jedną z najprzyjemniejszych korzyści jest żywotność implantu. Implanty zębowe mogą być używane przez całe życie.
  • Prosta pielęgnacja. Tak, implanty nie wymagają specjalnej pielęgnacji. Potrzebują jednak takiej samej opieki jak zdrowe, naturalne zęby. Higiena jamy ustnej w domu, wizyta u dentysty 1-2 razy w roku oraz profesjonalne czyszczenie pomogą utrzymać w pełni zdrowe dziąsła i kości wokół implantu.

Implanty przeciw – to trzeba wiedzieć

• Procedura długoterminowa, która przeprowadzana jest w kilku etapach. Z reguły od pierwszego etapu implantacji, wszczepienia do założenia samej korony, trwa to kilka miesięcy. Chociaż w niektórych przypadkach możliwa jest implantacja natychmiastowa wykonywana zaraz po ekstrakcji zęba.
  • Zabieg chirurgiczny. Implantacja zębów to zabieg chirurgiczny, który niesie ze sobą pewne ryzyko i konieczność znieczulenia miejscowego. Po wszczepieniu implantu istnieje możliwość wystąpienia obrzęku lub bólu, choć nie trwa to dłużej niż kilka dni. Konieczne jest przyjmowanie antybiotyków i leków przeciwzapalnych przez kilka dni po zabiegu.

Odrzucenie implantu zębowego

• Pierwszy okres jest krótkotrwały (po wszczepieniu implantów do momentu wykonania protetyki). W rzeczywistości konsekwencje implantacji zębowej w postaci odrzucenia są niezwykle rzadkie, głównie ze względu na brak pełnej informacji o stanie zdrowia pacjenta. Należy zauważyć, że w niektórych sytuacjach implantolog może obawiać się takiego zabiegu, jak jednoetapowa implantacja przezdziąsłowa, tj., gdy montaż implantu następuje bezpośrednio po ekstrakcji zęba. W takim przypadku nadal istnieje niewielkie ryzyko odrzucenia implantu.
  • Drugi okres jest średnioterminowy (implantolog, obserwuje pacjenta od momentu protetyki do 2 lat). Skuteczna protetyka po implantacji to niezawodne połączenie implantu z łącznikiem, gdzie ważną rolę odgrywa prawidłowa konstrukcja i projekt implantu.
  • Brak tkanki kostnej wokół implantu odgrywa dużą rolę w ich odrzuceniu. Mogą tworzyć się kieszenie wokół implantu, które są bardzo trudne do oczyszczenia. Kieszenie te zawierają resztki jedzenia i zarazki, które powodują stan zapalny wokół implantów.
  • Trzeci okres jest długoterminowy (od 2 lat obserwacji wzwyż). W tym okresie można potwierdzić, że przeprowadzono udaną implantację zębów. Ważną rolę w odrzuceniu na tym etapie odgrywa obecność złych nawyków, a mianowicie palenie i nie ma z tego korzyści, a implantacja cierpi, ten nawyk powoduje powolną atrofię tkanek.

Przeciwwskazania do implantacji zębów

Nie każdy będzie mógł skorzystać z implantacji zębów, ponieważ zabieg ma przeciwwskazania:

• Choroby autoimmunologiczne lub tkanki łącznej.
  • Choroby ośrodkowego układu nerwowego.
  • Gruźlica.
  • Onkologia.
  • Okres rehabilitacji po radioterapii lub chemioterapii.
  • Przewlekła niewydolność wątroby lub nerek.